Sociale Veiligheid
Sociale veiligheid
Er is een duidelijk verschil tussen pesten en plagen. Het is niet erg wanneer een kind af en toe geplaagd wordt. Het is een onderdeel van het volwassen worden en het is goed dat een kind leert om weerbaar te worden.Weerbaarheid vinden we een belangrijk thema in de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen.
Erger wordt het, als een kind echt en langdurig gepest wordt. Kinderen krijgen dan niet meer de kans om zichzelf te zijn, terwijl de schoolgang een verschrikking kan worden.
Wanneer de leraar merkt dat een kind zich in een dergelijke situatie bevindt, probeert hij of zij er alles aan te doen om het pesten te stoppen.
Echter niet altijd worden signalen in die richting opgevangen. U wordt dan ook dringend verzocht zo snel mogelijk dit soort zaken te melden. Wacht niet te lang! Hoe wij omgaan met pestgedrag vindt u in het onderstaande pestprotocol.
Verder hanteren we op school een protocol Sociale Veiligheid. Daarin zijn de schoolafspraken, sanctiebeleid en schorsing, pestprotocollen en taakverdelingen opgenomen. Dit protocol is ter inzage op school beschikbaar.
Pestpreventie en Aanspreekpunt (Anti-Pestcoördinator)
In het kader van de wet Veiligheid op school is er binnen het team een “Aanspreekpunt Pesten” aangesteld.
We vinden het van belang om zorgen/signalen in beeld te hebben, zodat we ook actie kunnen ondernemen. Het doel is een veilige school voor iedereen. Wanneer er zorgen zijn in het kader van pestgedrag bespreekt u dit eerst met de groepsleraar van uw kind.
Op onze school is juf Anneke van Doornik aangesteld als geschoold aanspreekpunt. Voor vragen en informatie over pesten kunt u bij haar terecht.
Hieronder vindt u de taken van de anti-pestcoordinator.
Aan de leerlingen van groep 5 en/of 6 wordt op onze school jaarlijks een weerbaarheidstraining gegeven door een extern bevoegd trainer. Deze training wordt aangeboden door Grol Weerbaarheidstrainingen.
Een klas op school bestaat uit kinderen die min of meer afhankelijk van elkaar hun onderwijsloopbaan op school doorlopen. In de uitvoering van de taken binnen de groep hebben kinderen elkaar nodig en beïnvloeden ze elkaar. Kortom, binnen een groep is er altijd sprake van interactie tussen de kinderen en ontstaat er een bepaalde groepsstructuur, waar rolverdelingen bij horen. Voor het welbevinden van de kinderen is het belangrijk dat er een positief groepsklimaat is, waarin kinderen zich veilig voelen en zichzelf durven te zijn.
In aansluiting op de Kwinklessen sociaal-emotioneel leren willen we een Weerbaarheidstraining inzetten, waarbij ervaringsgericht leren centraal staat. We maken hierbij gebruik van de expertise van Grol Weerbaarheidstrainingen (https://www.grolweerbaarheid.nl/). De lessen worden gegeven in de gymzaal aan het begin van het schooljaar in de weken waarin de groepsvorming plaats vindt. Tijdens de lessen worden theorie, bewegend leren en reflectie op gedrag (nadenken over het handelen) op een interactieve manier afgewisseld.
De doelen van de lessen zijn:
- Op een positievere manier leren samenwerken.
- Meer ruimte leren geven aan een medeleerling, zodat er verbondenheid en vertrouwen ontstaat in de relatie als klasgenoten onderling en op individueel gebied.
- Op een gepaste manier op ongepast gedrag leren reageren.
- Kinderen weerbaarder maken voor betere zelfontplooiing.
- De klas meer een eenheid laten zijn, zodat iedereen gelijkwaardig met elkaar om kan gaan.