Kernwaarden
Visie, missie en kernwaarden van de Van Damschool
Op de vraag ‘Waar gaan we voor?’ hebben we het volgende antwoord geformuleerd:
…Vanuit een levende en richtinggevende Bron zijn we gericht op groei en ontwikkeling van iedere kind door het geven van goed, betekenisvol onderwijs. Samen leren en ontdekken we en spannen we ons in voor ‘toekomstproof’ onderwijs, wat we alleen kunnen waarmaken in nauwe samenwerking met ouders en anderen en in een veilige en stimulerende omgeving…
Uitwerking van het statement:
Vanuit een levende en richtinggevende Bron…
- Invulling van het liefdesgebod
- Het Evangelie uitdragen
- De Bijbel die ons doen en laten doortrekt
- Een levende identiteit voor medewerkers en kinderen
zijn we gericht op groei en ontwikkeling van iedere kind…
• Sociaal emotioneel
• In geloof
• In persoonlijke ontwikkeling
door het geven van goed betekenisvol onderwijs.
- Waardering en aandacht voor de diversiteit aan talenten
- Hoofd, hart en handen
- We leren niet alleen in school maar ook daarbuiten
Samen leren en ontdekken we…
- Kinderen onderling
- Personeelsleden onderling
- Met stakeholders: ouders, ondersteuners, zorgfunctionarissen
en spannen we ons in voor toekomstproof onderwijs…
- Anticiperen op 21e -eeuwse vaardigheden
- ICT-inzet t.b.v. leerproces
wat we alleen kunnen waarmaken in nauwe samenwerking met ouders en anderen…
- Betrokken en participerende ouders
- Deskundige partners
en in een veilige en stimulerende omgeving.
- Voor elke kind is de school (omgeving) een veilige plek
- Ons gebouw sluit (zoveel mogelijk) aan op onze ambities
Parels
We zijn trots op ons vak en onze school! De volgende parels noemen we in het bijzonder:
- onderwijs vanuit een persoonlijk geloof en innerlijke overtuiging
- liefde voor de kinderen en het vak
- betrokkenheid op elkaar in openheid
- gedrevenheid voor goed onderwijs
- kleinschalig en persoonlijk onderwijs
- positief schoolklimaat
- inzet van ICT
- maatwerk voor kinderen in een goede ondersteuningsstructuur
Missie
Op de vraag ‘Waar staan we voor?’ hebben we het volgende antwoord geformuleerd:
In ons onderwijs staan we voor:
- Duidelijke identiteit
- Door invulling van het liefdesgebod: God liefhebben boven alles en de naaste als jezelf
- Door het Evangelie van Jezus Christus centraal te stellen en uit te dragen als boodschap van genade en verzoening voor ieder mens
- Door de Bijbel als Woord van God te gebruiken, als fundament voor ons onderwijs wat ons doen en laten doortrekt en richting geeft als gids
- Door bij te dragen aan geloofsgroei
- Goed onderwijs
- Door recht te doen aan de eigenheid van ieder kind
- Door doelgericht te werken en uit te gaan van samenhang in aanbod
- Door zelfstandigheid en verantwoordelijkheid centraal te stellen
- Door te leren en af te stemmen op de wereld om ons heen
- Door gericht te zijn op de ontwikkeling van ieder kind
- Door groei zichtbaar te maken door prestaties van kinderen te vergelijken met zichzelf
- Persoonsvorming
- Door bij te dragen aan de ontwikkeling op sociaal emotioneel gebied
- In een veilige omgeving
- Met oog voor talentontwikkeling (ontdekken, inzetten)
- Vanuit normen en waarden
- Samenwerken
- Omdat je alleen misschien sneller gaat, maar samen verder komt
- Vanuit een gezamenlijke opdracht
- Met alle stakeholders (ouders, kinderen, omgeving)
Vanuit onze missie willen we richting geven aan onderwijsontwikkelingen die daadwerkelijk invloed hebben op de groei van ieder kind.
Onze missie komt samen in één krachtig statement:
Van Damschool: waar ieder kind telt
Visie op burgerschap en sociale integratie
Wij vinden het een taak van de school om de leerlingen (mede) op te voeden tot:
- evenwichtige
- fatsoenlijke
- democratische
- participerende
- coöperatieve
- algemeen ontwikkelde burgers van de Nederlandse samenleving, omdat dit voortkomt vanuit onze identiteit.
- We vinden dat dit een verlengstuk dient te zijn van de opvoeding thuis.
- We hebben de leerlingen 24,5 uur in de week onder onze hoede.
- We zien dit ook als tegenwicht voor negatieve maatschappelijke ontwikkelingen.
- We beseffen, dat we er als leraren toe doen: we geven het goede voorbeeld.
- We vinden dat onderwijs ‘breed’ moet zijn: ook gericht op vorming van de persoonlijkheid.
- We willen de leerlingen zo ontwikkelen dat ze (later) goed functioneren in de maatschappij.
- We vinden betrokkenheid op de samenleving belangrijk.
- We vinden het belangrijk dat leerlingen goed (respectvol) met anderen kunnen omgaan.
- We vinden het belangrijk dat leerlingen oog en oor (zorg) hebben voor anderen.
- We vinden het belangrijk dat leerlingen hun mening op een goede wijze kunnen vertolken.
- We vinden het woord “samen” een kernbegrip.
- We achten de verantwoordelijkheid voor mens en natuur (omgeving) van belang.
- We vinden dat kennis van (het) andere(n) leidt tot begrip voor (het) andere(n).
Onze doelen:
- We leren de leerlingen door middel van positief opgestelde regels respectvol om te gaan met de andere leerlingen en volwassenen.
- We voeden de leerlingen op tot goed actief functioneren in onze samenleving in samenwerking met anderen.
- Leerlingen ontwikkelen zich tot volwaardige leden van onze democratische samenleving.
- Leerlingen verwerven kennis ten opzichte andere religies en leren andersdenkenden te respecteren.
- We richten ons ook op algemene ontwikkeling. We geven onze leerlingen (culturele) bagage mee voor het leven. Hiertoe maken we gebruik van het jaarlijkse aanbod van de commissie Cuvo (Culturele vorming). Deze commissie bestaat uit afgevaardigden namens de diverse Puttense basisscholen.
Kernwaarden
De kernwaarden van onze organisatie zijn de punten waar onze organisatie op drijft, de basiswaarden op grond waarvan we besluiten nemen. En waarop we dus als organisatie en als medewerker aangesproken kunnen worden.
Onze kernwaarden zijn:
- Putten uit het Levend Woord
- Welbevinden versterken
- Samen leren en ontdekken
- Uitgaan van mogelijkheden
- Vaardig voor de toekomst